“Що світ знає про Україну?” – висновки європейських журналістів

У 2021 році Україна відзначає 30 років Незалежності. Наскільки успішно вдалося за цей час побудувати зовнішні звязки з сусідами та віддаленими світовими державами? Чи правильно обрана стратегія позиціонування, та хто або що заважає нашій країні будувати свій імідж? На ці питання спробували відповісти європейські журналісти, провівши опитування людей у своїх країнах та колег-іноземців з віддалених куточків світу. Вони поділилися не лише результатами своїх досліджень, але й випрацювали певні рекомендації, як кожен житель нашої країни може вплинути на репутацію України в цілому.

Хто поінформований?

Шкода, але люди за кордоном знають про Україну небагато, більшість опитаних геть нічого. Ті, хто поінформований, якимось чином пов’язані з нашою країною:

  • мають сімейні зв’язки або родинні витоки;
  • мають бізнес-партнерів у нашій країні або працівників-мігрантів;
  • мають знайомих українців;
  • рід діяльності опитуваного передбачає бути обізнаним з широкого кола питань, у тому числі і про те, що відбувається в Україні.

Що відомо?

У більшості опитуваних Україна асоціюється з негативними явищами:

  • війною на Донбасі та анексією Криму;
  • кампанією з розповсюдження дезінформації з боку Росії;
  • Російським вторгненням;
  • Чорнобилем;
  • Голокостом;
  • корупцією;
  • не найкраща країна для ведення бізнесу;
  • в країні загалом ситуація складна.

Невже нічого позитивного? 

Насправді є і хороші асоціації з Україною:

  • країна з родючими ґрунтами;
  • прагненням до прогресу;
  • проведенням успішних реформ;
  • 25% опитаних впевнені, що Україна захищає Європу від Росії;
  • оскільки Японія з 2014 року є донором багатьох програм з розвитку України, то це говорить про те, що не лише Європа, але й Азія зацікавлена у співробітництві;
  • 50% опитаних хотіли б побувати в Україні, але лише 15% з них вважають, що у нашій країні можуть почуватися безпечно.

Чому багато негатива у західній пресі?

Європейські журналісти визнають, що причиною негативних або сумнівних публікацій про Україну може виступати неправильно обране джерело для матеріалу. Так історично склалося, що більшість журналістів-міжнародників «живляться» інформацією у Москві, адже Росія у нашому регіоні – серйозний гравець. Звідси може бути і відповідна подача. До того ж європейці доволі терпляче відносяться до Росії. Існує думка, що Путін гарантує стабільність, Європа ж не хоче мати поруч непередбачувану Росію, тому певною мірою підтримує таку стабільність.

Як подолати стереотипи та змінити ставлення до України?

Експерти вважають, що те, що Україна зникла з порядку денного у Європі – це хороша тенденція. Адже у стрічку новин потрапляють переважно ті країни, де панує криза або сталося щось погане. Людей приваблює негатив, але треба змінювати меседжі свого позиціонування. Світ знає про нашу країну те, що ми самі розповідаємо, або розповідають про нас інші. Не треба культивувати позицію самопожертви. Нам радять подавати про себе інформацію, яка задає позитивний тон і приємно вражає. Для цього чудово підходять теми туризму, культурної спадщини, досягнення у сфері IT тощо.

Треба вибудовувати стосунки з найближчими сусідами та співпрацюючи розвиватися разом з ними, прикладом може бути утворення цьогоріч асоціативного тріо Грузія – Молдова – Україна, тоді у ЄС шукатимуть спільний сценарій євроінтеграції для цих країн – у цьому впевнені самі європейці.

На кого не слід розраховувати?

Європа сьогодні робить багато, щоб наблизити Україну до європейського рівня у дотриманні прав людини, але, в першу чергу, все залежить безпосередньо від нашої країни, її бажання змінюватись. Не варто розраховувати на підтримку української діаспори, адже вони часто хочуть бути європейцями більше, ніж самі європейці, тому їх діти вже навіть не говорять українською мовою. Якщо ми зацікавлені у вирішенні певних питань, то самі маємо робити кроки у цьому напрямку. Прикладом є проведення саміту «Кримська платформа».

Всупереч антиукраїнській пропаганді чи власним шляхом?

І щоб не вигадували російські боти про Україну, які б фейки не розповсюджували, можна констатувати, що за 30 років незалежності нам вдалося досягти визнання на міжнародній арені. Україна стала суб’єктом міжнародних відносин. Якщо раніше інші країни домовлялися про Україну, то тепер переговори ведуть з Україною. І це значуще досягнення!

Оксана ЛИМАР.

Ця публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу. Співпраця  авторки з Представництвом Євросоюзу в Україні будується на невтручанні в редакційну політику сайту «Визит Венал. Нікопольський край». Теми, формат, героїв обирає редакція і не погоджує з міжнародними партнерами. Всі матеріали, створені в межах такої співпраці, мають відповідне маркування, а окремі думки, висловлені в матеріалах, їх зміст є виключною відповідальністю авторів та необов’язково відображають погляди Європейського Союзу та його інституцій.

Залишити коментар