ОСВІТНЯ РЕФОРМА В ДІЇ: які зміни чекають на нікопольських школярів та педагогів?

Про новий формат нікопольських шкіл, санітарний регламент та курс «Християнської етики».

11 лютого 2021 року відбулася зустріч начальника відділу освіти і науки Нікопольської
міської ради Валентини Сафонової та директора КУ «Центр професійної
підготовки педагогічних працівників НМР» Оксани Якимець з представниками міських ЗМІ.
Темою прес-конференції стало питання нововведень
в освіті міста Нікополь у 2021 році, згідно з освітньою реформою, що поступово впроваджується.
Валентина Василівна повідомила, що мережа освітніх
закладів Нікополя у 2020–2021 роках складається з 60
установ: 29 закладів дошкільної освіти різних типів комунальної власності, де виховується 3896 дітей, працює 555 педагогічних працівника, та 547 технічних працівників.
26 закладів загальної середньої освіти, в яких функціонує
477 класи, де навчаються 12 578 учнів. 46 класів мають інклюзивне навчання,
в яких навчається 54 дитини з особливими освітніми потребами. До роботи залучено 1304 педагогічних працівника, 896 техпрацівників.
Також в місті функціонує 3 заклади позашкільної освіти: «Будинок дитячої та юнацької
творчості», «Нікопольський міський екологонатуралистичний центр для дітей та учнівської молоді»,
«Міжшкільний центр трудового навчання та технічної творчості». На базі останнього працює два відділи:
трудового навчання та технічної творчості.
Для обслуговування та консультування з питань інклюзивного навчання у 2018 році розпочав роботу «Інклюзивно-ресурсний центр». Послуги надають за наступними напрямками: інклюзивно-методичний, практичної психології та соціальної роботи, раннє втручання, кризова психологічна
допомога, логопедія та корекційна педагогіка, інформаційно-координаційна допомога.
Крім того, у 2020 році запрацював місцевий «Центр професійного розвитку педагогічних працівників».
Працівники центру надають консультативну підтримку педагогічним працівникам з питань професійного розвитку, особливостей організації освітнього процесу, використанні новітніх освітніх технологій та інклюзивних методик.

САНІТАРНИЙ РЕГЛАМЕНТ
Другим питанням детально розглянули новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої
освіти, який набув чинності 1 січня 2021 року. На ряду з вимогами до благоустрою територій та внутрішніх санвузлів, змінилися вимоги до розміщення меблів (дозволяється довільне розміщення
парт), обмежена кількість часу для роботи з технічним обладнанням та встановлено вимоги до
комп’ютерного обладнання. Передбачено скорочення терміну виконання домашніх завдань. Для учнів 3–5 классів – до 1 години, 6–9 – не більше 1,5 години, старші класи – не більше 2 годин. Крім того,
роз’яснено, що учні можуть залучатися до прибирання та підтримки чистоти свого робочого місця, а з 5 класу дітям дозволяється поливати квіти, робити вологе прибирання класної кімнати без миючих та
дезінфікуючих засобів.

ЗНО-2021. ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ

Директор КУ «Центр професійної підготовки педагогічних працівників НМР», розповіла про особливості
складання цьогорічного ЗНО. Головне нововведення – обов’язкових предметів стане більше, а тестування
з української мови та математики матимуть 2 рівні складності, які учні можуть
обирати самостійно при реєстрації. Дворівневий іспит з української мови передбачає базовий і поглиблений
рівень складності. Базовий – українська мова як державна, поглиблений – українська мова та література.
Наступне правило – обов’язкове ДПА у формі ЗНО з математики для всіх осіб, які завершують здобуття повної середньої освіти. Залежно від потреб вступника воно матиме легший і складніший рівень.
Третій обов’язковий предмет учні будуть обирати між історією України та англійською мовою. Додаткові
предмети – за вибором. З 2 лютого почалася реєстрація на основну сесію ЗНО
і триватиме вона до 5 березня. Графік проведення основних і додаткових сесій буде оприлюднено пізніше.
Детальнішу інформацію стосовно ЗНО-2021, можна знайти на офіційному сайті центру оцінювання якості освіти.

СКОРОЧЕННЯ 10 ТА 11 КЛАСУ І СТВОРЕННЯ ЛІЦЕЇВ

Багато питань до начальника відділу освіти та жваве обговорення викликала тема створення академічних
ліцеїв на території міста Нікополь, в рамках освітньої
реформи. Валентина Сафонова повідомила, що у найближчі
три роки всі українські школи переформатовують. Нікополь
не став виключенням. До 2024 року заклади загальної середньої освіти поділять на:
Початкові (1–4 класи).
Гімназії (5–9 класи).

Ліцеї (10–12 класи).

Загалом у Дніпропетровській області планують створити близько 130 ліцеїв. Академічні та наукові ліцеї
також поділятимуться за профілями: соціально-гуманітарний,
природничо-математичний, технологічний. У 10–12 класах діти змо- жуть поглиблено вивчати дисципліни за обраним профілем. Також у ліцеях зможуть здобувати освіту діти на інклюзивній формі на-
вчання. До якого саме ліцею вступати, діти з батьками обиратимуть самі. Вступ відбуватиметься на основі результатів ДПА і матиме певні критерії. Які саме – поки невідомо.
У місті Нікополь планується
створення 3 ліцеїв. За інформацією департаменту освіти і науки Дніпропетровської області на базі санаторної
школи-інтернату вже створюється комунальний заклад освіти обласного підпорядкування
– «Нікопольський ліцей «Гармонія», за адресою вул. Мозолевського 3.
Ще дві міські школи переформатують в ліцеї, які саме – поки не вирішено.
«Зараз ми розглядаємо питання щодо створення двох ліцеїв у нашому місті – пояснює Валентина Василівна. Але озвучити де будуть розташовані ці ліцеї, ми не маємо змоги, оскільки йде процес розробки дорожньої карти, вивчається наявність матеріально-технічної бази та кадрового потенціалу.
В соціальних мережах батьки порушують питання чи будуть діти, які закінчують 9 клас у цьому році навчатися далі в 10 класі своєї школи. Хочу запевнити батьків та здобувачів освіти: в цьому році випускники 9 класів ще зможуть продовжити навчання в 10 класах своїх шкіл».
В кожному новоствореному ліцеї передбачається по чотири класи в паралелі.
У відділі освіти вважають, що згідно мережі учнів, така кількість закладів буде
достатньою для здобувачів освіти міста Нікополя, Марганця, Покрова, а також району.
«Для того, щоб не створювати зайві установи, ми вивчаємо кількість учнів у місті, потребу. Як правило, у нас приблизно 60% дітей продовжують навчання в старших класах. З цієї кількості і ведеться розрахунок
місць у майбутніх ліцеях», – повідомляє Валентина Василівна.
Діти, які не продовжуватимуть навчання у ліцеях, матимуть можливість вступати до закладів професійної
освіти: технікумів, коледжів. Середні школи у Нікополі закриватися не будуть, але
до 1 вересня 2024 року, всі вони будуть переформатовані. Кількість ліцеїв спланована з урахуванням кількості дітей всього Нікопольського регіону, та громади також мають право створювати на своїй території ліцеї, якщо вважають це доцільним і зможуть забезпечити належний матеріально-технічний
рівень за рахунок місцевого бюджету.

ПІДГОТОВКА КАДРІВ ДЛЯ ВИКЛАДАННЯ В ЛІЦЕЯХ

За словами Валентини Василівни, до кваліфікації педагогів, які викладатимуть в ліцеях будуть поставлені
певні вимоги. Вчителі повинні пройти атестацію. У відділі освіти запевняють, що нікопольські педагоги не
залишаться без роботи через переформатування шкіл, адже деякі зможуть перейти працювати в ліцеї на повне навантаження, а інші навчати дітей в гімназії і ліцеї за сумісництвом.

СТВОРЕННЯ УМОВ ДЛЯ ПРИЇЖДЖИХ УЧНІВ

«Заклад, який вже створюється, Нікопольський ліцей «Гармонія, зможе забезпечити гідні умови про-
живання своїм немісцевим учням. Там передбачений навчальний корпус і гуртожиток, щоб діти мог-
ли в понеділок приїхати на заняття, і перебувати цілий тиждень. Проживання планується безкоштовне.
Питання щодо підвезення дітей ще розглядається, потрібно буде обговорювати його з громадами, від яких діти до нас їздитимуть» – зазначає начальник відділу освіти і науки.

КУРС «ОСНОВИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ»

Міністерство освіти запропонувало впровадити обов’язкове викладання «Етики або Курсів морального спрямування» у 5-х та 6-х класах українських шкіл. Курс повинен читатися обов’язково, а от вибір
його конкретної програми за батьками. Це може бути «Етика» або «Основи християнської етики». Всі
батьки класу мають надати письмову заяву, де зазначена назва програми «Етика» або «Християнська ети-
ка». Викладати предмет повинен вчитель, який має фахову вищу освіту і пройшов спеціальні курси. Якщо бодай одна родина не згодна з тим, щоб дитина відвідувала урок «Християнської етики», то заняття повинно стояти у розкладі першим, чи останнім, аби учень міг його не відвідувати.
«Треба розуміти, що «Основи християнської етики» не релігійний предмет. Це
курс етичного, світоглядного і культурного спрямування. Питання віри та релігії
там не розглядаються. Також вчителі не мають права нав’язувати дітям власні погляди у ставленні до тих чи
інших Церков» – зазначила Оксана Якимець.

Загалом процес реформування в освіті, як і у будьякій іншій сфері, викликає багато питань. 2020 рік став революційним для української освіти. 2021-й також готує чимало змін та нововведень. Загалом, реформу планують завершити до 1 вересня 2024 року.

Ірина ВОЛОШИНА.

На фото учні та
вчителі школи №20.

 

Залишити коментар